Port of Amsterdam zet zich in voor een duurzame havenregio. Ze stimuleren bedrijven die zich in het havengebied bevinden om duurzame maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door het aanleggen van zonneparken op de daken. ‘Wanneer we onze klanten vragen om te werken aan CO2-reductie, moeten we zelf het goede voorbeeld geven’, zegt Janet Zoer, Hoofd HR van de Port of Amsterdam. En dus keek Port of Amsterdam met de hulp van Breikers naar wat er nóg beter kon in hun mobiliteitsbeleid.

Een uitgestrekt werkgebied

Het hoofdkantoor van de Port of Amsterdam is gevestigd op de bovenste verdiepingen van het iconische Havengebouw dat uitkijkt op het Centraal Station. ‘Voor medewerkers die op kantoor werken, is het OV of de fiets de meest voor de hand liggende manier om er te komen’, vertelt Janet Zoer, Hoofd HR van de Port of Amsterdam. ‘Maar het werkgebied van de havenmedewerkers strekt zich uit van IJmuiden tot aan de Oranjesluis, en dan is de fiets niet altijd een optie. Soms ligt het gewoon te ver weg en is het veiliger om met de auto naar het werk te gaan,’ aldus Janet.

CO2-reductie als speerpunt voor Port of Amsterdam

‘CO2-reductie is een speerpunt van ons beleid’, vertelt Zoer. ‘We willen ons bestaansrecht als haven behouden, en dat betekent dat we moeten verduurzamen. Daarom is er een werkgroep CO2-reductie in het leven geroepen. Naast het stimuleren van duurzame maatregelen bij de bedrijven die zich in het havengebied bevinden, bijvoorbeeld door het aanleggen van zonneparken op de daken, kijken we natuurlijk ook naar ons eigen bedrijf. Wanneer we aan onze klanten vragen om te werken aan CO2-reductie, moeten we zelf wel het goede voorbeeld geven.’

We waren al op de goede weg

‘Toen hebben we gekeken, wat doen we nu al? Dat bleek al behoorlijk wat te zijn. Ons hele wagenpark bestaat uit wagens die elektrisch zijn of lopen op waterstof. Bij het hoofdkantoor staan elektrische leenfietsen en de nieuwe directieboot, de Neo Orbis, die nu gebouwd wordt, zal worden voortgedreven door waterstof in vaste vorm. We zijn de eerste ter wereld met zo’n boot. We doen het dus al best goed, maar toch bleek er nog ruimte voor verbetering.’

Fietsgebruik stimuleren

‘Want hoe krijgen we de medewerkers zover dat ze vaker de fiets pakken of het OV? Een van de meest voor de hand liggende maatregelen was het verhogen van de kilometervergoeding als je op de fiets naar het werk komt. Zo fiets je eigenlijk het aankoopbedrag van je fiets weer terug. Of je zet het geld apart en koopt er een stel laarzen en een goed regenpak van, zodat je echt altijd op de fiets kunt komen,’ lacht Zoer.

Mobiliteitskaart maakt het makkelijk

Een volgende stap was het duurzaam reizen aantrekkelijker maken met een mobiliteitskaart. ‘Ook daar heeft Breikers ons bij geholpen. Breikers heeft een enorm netwerk en kon ons vertellen met welke partijen vergelijkbare bedrijven in zee zijn gegaan. Wij hebben nu gekozen voor Reisbalans omdat die het beste bij onze wensen aansluit. Wie met het OV komt, kan met die kaart in- en uitchecken zonder dat ze het hoeven voor te schieten. Voor de mensen die met de auto of met de fiets komen, is het declareren veel eenvoudiger. Daarnaast kan ook het deelvervoer zoals de OV-fiets of de deelauto makkelijk worden meegenomen, dus zo’n kaart stimuleert ook om wat vaker het OV of de fiets te nemen.’

Kleine behapbare stukjes

‘Ik ben blij waar we nu staan’, zegt Zoer. ‘Met de stappen die we nu zetten, hebben gezet of kunnen gaan zetten, zijn we echt op de goede weg. Voor de nabije toekomst staat er ook nog een fietsregeling op de agenda, waarbij medewerkers tot 600 euro netto van het aankoopbedrag van hun fiets terug kunnen krijgen. Mijn advies aan andere bedrijven is dan ook om eerst te kijken wat je al doet, alle verbeteringen aan het mobiliteitsbeleid in kleine stukjes te knippen en stapsgewijs in te voeren. Dan kom je tot een heel mooi mobiliteitsbeleid.’

Meer informatie

Dit artikel vindt u terug op de website van Breikers. Daar staat ook een video over het verbeterde mobiliteitsbeleid van Port of Amsterdam.