In de Metropoolregio Amsterdam groeit de druk op de wegen, ruimte en natuur. Tegelijkertijd heeft iedereen de wens om snel, duurzaam en comfortabel van A naar B te gaan. Corridorhubs bieden hiervoor een slimme oplossing. Om ze goed te laten werken, moeten we ze ook samen willen.
Wat is een corridorhub?
Een corridorhub is een overstappunt waar reizigers hun auto, fiets of scooter kunnen parkeren en overstappen op trein, bus of deelvervoer. Denk bijvoorbeeld aan een goed uitgeruste P+R met een voorzieningen zoals laadpalen, fietsenstallingen, deelmobiliteit en uiteraard openbaar vervoer. De hub is goed bereikbaar met de auto vanaf de snelweg en goed bereikbaar met de fiets vanuit woonwijken in de buurt. Zo worden automobilisten afgevangen vóór ze de file inrijden en kunnen inwoners in naastgelegen wijken met de fiets naar de hub reizen om vervolgens hun reis te vervolgen met het OV.
Investeringen
De regio groeit: in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) alleen komen er al tot 2040 ongeveer 250.000 woningen en 230.000 arbeidsplaatsen bij. Hierdoor neemt de mobiliteitsdruk flink toe. Het is daarom belangrijk om te investeren in alternatieven voor de auto.
Een corridorhub is een duurzame investering: deze betaalt zich zowel uit voor mensen die met de auto reizen, als voor hen die met het OV reizen. Ten eerste omdat het de wegen in de metropoolregio ontlast, door automobilisten op te vangen die met het OV verder naar hun bestemming kunnen reizen. Ten tweede ontlast het ook de wijken aan de rand van een metropoolregio, waar automobilisten nu vaak hun auto parkeren om over te stappen. Ten derde geeft de bouw van een hub meer inwoners toegang tot een fijnmaziger en hoogfrequent OV-netwerk.
Waarom nu?
In het BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van 2025 zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling van de corridorhub Muiden. Met de uitbreiding van Muiden, waarvoor het Rijk ook geld beschikbaar heeft gesteld. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het verbeteren van acht andere bestaande hubs, waaronder Wormerveer, Bussum-Zuid, Weesp en Almere ’t Oor.
De praktijk is echter weerbarstig. Betrokken partijen zien in dat de ontwikkeling en verbetering van hubs noodzakelijk en nuttig is, maar het blijkt lastig om de plannen daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Hubs liggen vaak op grondgebied van gemeenten die er op het eerste gezicht weinig direct voordeel van hebben, terwijl de baten wel regionaal zijn. Dat maakt het moeilijk om de verantwoordelijkheid van deze projecten te organiseren. Het probleem van deze gedeelde verantwoordelijkheid speelt niet alleen in de MRA, maar ook in de rest van het land.
Guus van den Bosch (RWS) en Frans van der Linden (PNH) (de ambassadeurs Corridohubs voor SBAB): “Als we met elkaar het gezamenlijke doel van corridorhubs voor ogen houden dan komen we er zeker. Dat betekent dat iedereen zijn bijdrage moet leveren.”
Gedeeld belang, gedeelde actie
De corridorhub is bij uitstek een voorziening met een regionale functie. Het helpt steden bereikbaar te houden, maar de omliggende gemeenten profiteren mee. Hun inwoners krijgen toegang tot hoogwaardig OV zonder dat de eigen infrastructuur overbelast raakt. Toch blijft het ‘Not In My Backyard’-effect sterk aanwezig. Dit is een reflex die we ons niet meer kunnen veroorloven; de urgentie is te groot.
De oplossing ligt volgens ons in een gedeeld eigenaarschap van provincies, vervoerregio en gemeenten. De realisatie van corridorhubs vraagt om samenwerking, lef en visie. Het is maatwerk per gebied, maar met een duidelijke kernboodschap: je kan er alleen samen komen.