Als mobiliteitsmakelaar bij IJmond Bereikbaar is Ronald dagelijks bezig met het verbinden van werkgevers en het stimuleren van duurzaam reisgedrag. In dit interview vertelt hij over zijn rol, de samenwerking met Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) en de uitdagingen én kansen die hij ziet voor de toekomst. “Het contact met werkgevers geeft mij energie. Als je ziet dat ze echt stappen zetten, dan weet je: we maken verschil.”
De rol van mobiliteitsmakelaar
De titel ‘mobiliteitsmakelaar’ is een bewuste keuze, vertelt Ronald. “Ik breng werkgevers en andere partijen bij elkaar en start het gesprek over duurzaam reisgedrag. Niet als adviseur of projectleider, maar als aanjager van verandering. Het gaat mij niet alleen om het uitvoeren van projecten, maar ook om het in beweging krijgen van mensen en organisaties.”
Een belangrijk onderdeel van zijn werk is het bezoeken van bedrijven in de regio. “In die eerste gesprekken peil ik altijd: hoe staan ze erin? Begrijpen ze dat het om een kosteloos advies gaat vanuit ons programma? Als er interesse is, kijken we met elkaar naar de mobiliteitsscan. Dat vormt vaak het startpunt voor verdere stappen richting duurzamer mobiliteitsbeleid.”
Programmamanagement én pionieren
Sinds eind vorig jaar combineert Ronald zijn rol als makelaar met programmamanagement. “Mijn collega is gestopt en het is nog niet duidelijk hoe het mobiliteitsprogramma er volgend jaar uit gaat zien. Daarom voer ik nu gesprekken met SBaB, de provincie en de gemeente om het mobiliteitsprogramma verder vorm te geven.”
Die gesprekken zijn niet alleen strategisch, maar ook bepalend voor de koers van IJmond Bereikbaar. “We zitten in een overgangsfase. Voordat we investeren in een nieuwe medewerker, willen we eerst helder hebben wat de kaders zijn voor het komende jaar. Dat vraagt om afstemming, flexibiliteit en ook een beetje pionieren. Ik probeer nu een programma neer te zetten dat toekomstbestendig is én aansluit bij de behoeften van de regio.”
“Het is mooi als werkgevers echt stappen zetten in de mobiliteitsaanpak. En als ze zelf ervaren dat het loont, voor hun medewerkers én hun organisatie.” - Ronald
De gemeente opnieuw betrekken
Eén van de uitdagingen voor Ronald? “De gemeente weer helemaal meekrijgen in de mobiliteitsaanpak. Vroeger werd IJmond Bereikbaar betaald uit een algemene pot. Nu is de vraag veel directer: wil je dit doen en heb je er budget voor?” Ronald ziet een slingerbeweging: “Gemeenten hebben nu zelf middelen en mensen om aan duurzaamheid te werken. Eerst trekken ze het naar zich toe, maar later beseffen ze: misschien is het toch niet handig om alles zelf te doen.”
Energie uit het contact met bedrijven
Wat hem energie geeft, is het directe contact met werkgevers. “Aan tafel zitten, horen wat ze doen en ontdekken wat ze met mobiliteit kunnen bereiken. Als ze enthousiast worden en meegaan, geeft dat echt voldoening. De impact is vaak breder dan men denkt: het gaat niet alleen om fietsen, maar ook om parkeerdruk, thuiswerken en kantoorcapaciteit.” Volgens Ronald is mobiliteit allang geen losstaand thema meer. Het is verweven met HR, duurzaamheid en zelfs vastgoedbeheer. Hij merkt dat bedrijven daar steeds vaker oog voor krijgen. “Als je ziet dat een werkgever niet alleen een fietsenplan invoert, maar ook serieus kijkt naar het gebruik van OV-abonnementen of het stimuleren van hybride werken, dan weet je: hier gebeurt iets.”
Samenwerken met SBaB
Binnen de samenwerking met SBaB vervult Ronald een strategische rol. “Eén keer per jaar stemmen we onze plannen af. SBaB wil regionale impact maken en stelt budget beschikbaar. Mijn taak is om een mobiliteitsprogramma bij ons te ontwerpen dat aansluit bij hun doelen én bij de regionale context. Dit vraagt om maatwerk.”
De communicatie verloopt grotendeels via de provincie. “Ik heb maandelijks overleg met Claudia van de provincie Noord-Holland. Af en toe schuiven mensen van SBaB aan, vooral als het gaat om het meetbaar maken van projecten. We zijn in gesprek over hoe we de effecten beter in beeld kunnen brengen.”
Projecten die verschil maken
Ronald werkt met zijn collega’s aan diverse projecten. “We zijn bezig met de doorontwikkeling van onze mobiliteitsscan, inclusief nieuwe toolkits. Daarnaast voeren we een fietscampagne, waarbij we ook onze nieuwe app testen. Bij de overgang van de oude naar de nieuwe app zijn fietsers afgehaakt. Dat proberen we nu te herstellen.”
Beide projecten zijn gericht op dataverzameling. “De app genereert veel data en ook de scan levert waardevolle inzichten op. “We willen niet alleen data verzamelen, maar ook echt iets doen met die inzichten. Dat maakt het verschil. In de toekomst willen we lokale initiatieven beter bundelen, zodat we ontwikkelkosten efficiënter kunnen inzetten.”
“Veel bedrijven geven medewerkers een NS-abonnement, zonder te kijken naar het gebruik. Daar valt soms honderden euro's per maand op te besparen.” - Ronald
Van inzicht naar actie
Ronald noemt Vattenfall als voorbeeld van een organisatie die dankzij de mobiliteitsscan stappen heeft gezet. “Zij hebben aanbevelingen uit de scan daadwerkelijk doorgevoerd. Ook bij de organisatie Wonen op Maat zagen we verbetering, doordat ze intern beter zijn gaan communiceren over bestaande regelingen.”
Hij ziet dat thema’s zoals spitsmijden weer terugkomen. “Tijdens corona was dat even weg, maar nu groeit de interesse opnieuw. En met onze nieuwe fiets-app kunnen we mobiliteitsbeleid beter in cijfers vatten. Denk aan het analyseren van OV-contracten en het stimuleren van fietsen. Door dat inzichtelijk te maken, wordt het beleid duurzamer én financieel slimmer.”
Blik op de toekomst
Tot slot deelt Ronald een zorg: “Hoe zorgen we ervoor dat de invloed van SBaB en het Rijk in de regio behouden blijft? Gemeentebestuurders hebben hun eigen prioriteiten en zitten er vier jaar. Als je minder afhankelijk wilt zijn van politieke wisselingen, moet je nadenken over structurele financiering. Mijn ambitie is duidelijk. Ik wil mij hard maken voor een mobiliteitsaanpak die langdurig aandacht krijgt en blijvend verschil maakt.”