Waar begin je als je als werkgever slimmer en duurzamer wilt omgaan met je mobiliteitsbeleid? Breikers is als een van de uitvoeringsorganisaties van Samen Bouwen aan Bereikbaarheid een sparringpartner voor werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Met hulp van Breikers stelde Bugaboo (producent van de iconische kinderwagens) een fietsplan op om meer van hun werknemers op de fiets te krijgen.

Iconische kinderwagens

Het succesverhaal van Bugaboo begint als een afstudeeropdracht van Max Barenbrug aan de Design Academy in Eindhoven. Samen met zijn zwager Eduard Zanen lanceert hij de iconische ‘Bugaboo Classic’ én met enorm succes. 20 Jaar later werken er zo’n 800 mensen bij het bedrijf met het hoofdkwartier in Amsterdam-Zuidoost. Hier wordt alles zorgvuldig bedacht en getekend voordat het naar de eigen fabriek in China gaat om te worden geproduceerd. Naast een hele range aan hippe kinderwagens worden nu ook andere producten ontwikkeld, zoals de bekroonde Bugaboo Giraffe kinderstoel, en worden de producten inmiddels in meer dan 50 landen verkocht.

Push to zero

Bugaboo streeft ernaar om in 2035 geheel klimaatneutraal te zijn en heeft daarvoor een strategisch plan ontwikkeld onder de naam ‘Push to Zero’. ‘Het is essentieel dat wij als Bugaboo bijdragen om een betere toekomst te creëren voor onze kinderen’, zegt Lise Hordijk, die ESG (environmental, social and governance) manager is bij Bugaboo. ‘Daarom gebruiken we mass balanced bio-based materialen in plaats van plastics op basis van fossiele materialen en hebben we op het dak van onze fabriek in China zonnepanelen geïnstalleerd. Ook zijn we begonnen met het verhuren van onze kinderwagens en refurbishen we gebruikte Bugaboos. Allemaal stapjes om onze CO2-uitstoot nog verder te reduceren.’

Mobiliteitsplan

Door het streven over 12 jaar klimaatneutraal te zijn is het logisch dat er ook werd gekeken naar de mobiliteit van de werknemers. ‘Ik was bij een lunchsessie over mobiliteit in de Johan Cruijff Arena, georganiseerd door Marc van der Seijs van Zuidoost Bereikbaar en daar kwam ik Breikers tegen’, vertelt Global Compensation and Benefits Manager Linda Nederstigt. ‘Ik werd erg enthousiast van al die bedrijven en hun ambities.’ Ze maakte dan ook gelijk een afspraak met Breikers en zo werd begonnen aan het vernieuwde mobiliteitsplan van Bugaboo. ‘Het fijne is dat Breikers je gedurende dat hele traject begeleidt, en het is ook prettig dat het helemaal gratis is’, zegt Nederstigt lachend.

Impact van corona

Sinds de uitbraak van corona is er al wel het een en ander veranderd bij Bugaboo. Het thuiswerken beviel zo goed dat de meeste werknemers tegenwoordig nog maar twee dagen per week naar kantoor komen. ‘Wie met het openbaar vervoer komt, krijgt dat 100% vergoed’, vertelt Nederstigt. ‘Die twee dingen samen hebben ervoor gezorgd dat we het aantal parkeerplekken ook drastisch hebben kunnen reduceren’. En als er al gebruik wordt gemaakt van een auto, dan het liefst een elektrische. Daarom is het aantal laadpalen inmiddels uitgebreid van 2 naar 6. ‘Met behulp van Breikers konden we toen heel goed de volgende stap zetten’, aldus Nederstigt.

Fiets uitproberen

Uit een enquête en een postcode-analyse onder het personeel werd snel duidelijk dat er veel fietspotentieel bestond bij Bugaboo. Ongeveer een derde van de medewerkers woont binnen een straal van 15 km vanaf kantoor, een ideale afstand voor de fiets. Samen met Breikers is er vervolgens een roadmap opgesteld met acties voor de korte en de lange termijn. Zo werd er, in het kader van een Breikers uitprobeeractie, een aantal elektrische fietsen ter beschikking gesteld en heeft Bugaboo meegedaan aan de nationale ‘fiets naar je werkdag’.

Fietsplan

De uitprobeeractie werd een groot succes en vrij snel erna is besloten om de werknemers de mogelijkheid te bieden om een elektrische fiets van de zaak te laten leasen. ‘Breikers heeft ons een aantal mogelijke partners voorgesteld waaruit we zelf konden kiezen’, vertelt Nederstigt. ‘Nationale Fiets Projecten (NFP) was een oude bekende van ons en die had een leaseplan dat het beste bij ons paste, dus daar zijn we voor gegaan.’

Het animo is groot, zelfs onder de buitenlandse werknemers. Zo is een van de eerste gebruikers van het fietsplan de Spaanse Pablo: ‘Voor mij was fietsen naar je werk niet zo normaal, ik ben niet opgegroeid met fietsen. Maar nadat ik via het try-out project een fiets heb geprobeerd was ik gelijk verkocht. Ik heb nu mijn eigen e-bike, echt supercool!’ Nederstigt is blij met het resultaat. ‘We zeggen wel eens als grapje dat wat Bugaboo doet voor de mobiliteit van jonge kinderen, Breikers hetzelfde heeft gedaan voor Bugaboo’, lacht ze.

Even je kop leegmaken

‘We hebben hele duidelijke doelstellingen en die 2035 gaan we zeker halen. Onze mensen op de fiets krijgen hoort daarbij, want de vitaliteit van onze werknemers vinden we ook erg belangrijk’, vertelt Nederstigt. ‘Fietsen is goed voor het milieu maar natuurlijk ook voor je lijf. Ik woon in Aalsmeer en fiets 15 kilometer naar kantoor met veel plezier. Ik kan ontzettend genieten van het fietsen langs de Amstel, heerlijk even je kop leegmaken en ook veel beter dan in de file staan.’

Meer informatie

Benieuwd naar wat Breikers voor je organisatie kan betekenen? Kijk dan op de website van Breikers. Dit artikel lees je ook daar terug.