Fileleed in de spitsuren is een herkenbare frustratie voor veel forenzen. Maar in de regio IJmond wordt met de campagne ‘Kies de fiets, win de spits!’ gewerkt aan een alternatief. IJmond Bereikbaar richt zich met deze campagne op korte afstandsreizigers, om hen te overtuigen van de voordelen van fietsen.

Kies de fiets, win de spits!

Fietsen biedt veel voordelen, zeker op korte afstanden. Het is vaak sneller, minder stressvol, en heeft positieve effecten op gezondheid en milieu. Daarbij vermindert het ook verkeersdrukte, wat de bereikbaarheid van bedrijven en belangrijke voorzieningen ten goede komt. Met een campagne vol gerichte acties zoals fietsuitdagingen en beloningssystemen wil IJmond Bereikbaar ander reisgedrag stimuleren en meer mensen de fiets op krijgen.

De campagne ‘Kies de fiets, win de spits!’ draagt op een mooie manier bij aan de doelstellingen van Samen Bouwen aan Bereikbaarheid: door andere vormen van vervoer te stimuleren wordt het regionale mobiliteitsnetwerk beter benut, worden verkeerspieken verlaagd en nemen de bereikbaarheid én leefbaarheid van de MRA toe.

De rol van werkgevers 

Werkgevers spelen een belangrijke rol in het succes van dergelijke mobiliteitscampagnes. Door bijvoorbeeld fietsenstallingen aan te bieden, aantrekkelijke fietsvergoedingen in te voeren of deelname aan fietsprogramma’s te stimuleren, dragen zij bij aan gedragsverandering onder medewerkers. IJmond Bereikbaar ondersteunt die werkgevers met advies en hulpmiddelen om fietsgebruik te stimuleren. Dit draagt niet alleen bij aan minder files, maar ook aan vitale en meer tevreden werknemers. 

Onderdeel van de campagne is de inzet van de Toogethr Cycles-app, waarmee bedrijven hun eigen fietscommunity kunnen opzetten. Medewerkers worden uitgedaagd om punten te verdienen voor gefietste kilometers, die ze vervolgens kunnen inwisselen voor beloningen. Inmiddels hebben meer dan 3.000 mensen zich bij een fietscommunity aangesloten, en dat aantal blijft groeien.

Fietsen: de logische keuze

De campagne ‘Kies de fiets, win de spits!’ benadrukt de voordelen van fietsen, niet alleen voor individuen, maar ook voor werkgevers en de MRA als geheel. Met een gezondere levensstijl, minder files en een duurzamere werkomgeving als resultaat, wordt de fiets steeds vaker een logische keuze.

Uit de campagne blijkt dat gedragsverandering ook tijd en aandacht vraagt. IJmond Bereikbaar startte de campagne na de zomer, een moment waarop veel mensen hun reisgewoonten opnieuw evalueren. Toch blijft herhaling volgens hen essentieel: met regelmatige fietsuitdagingen en een actieve rol van werkgevers blijven mensen gemotiveerd om de fiets te kiezen.

IJmond Bereikbaar laat zien dat de fiets meer is dan een vervoermiddel: het is een sleutel tot een bereikbare en leefbare toekomst.

Ben je nieuwsgierig geworden naar IJmond Bereikbaar? Bezoek dan hun website. Heb je interesse om mee te doen aan hun campagne? De campagne loopt nog tot 2 december. Meld je aan via www.ijmondfietst.nl.